23948sdkhjf

Pilotkampanj gav ekologisk mersmak

Nu är det klart att pilotkampanjen Mer ekologisk mat har förändrat konsumenternas inställning och köpvanor i Örebro. Fler örebroare har handlat ekologisk mat under tiden kampanjen pågått.

Det visar en effektundersökning som genomförts efter att kampanjen avslutats.– Det känns fantastiskt att fler örebroare har köpt ekologiska matvaror och att mer än hälften av örebroarna har uppmärksammat projektet det visar att en kampanj av detta slag gör skillnad, säger Ulf Kamne, projektledare för Mer ekologisk mat.Arbetet pågår för fullt inför Mer ekologisk mat 2008, en rikstäckande kampanj som kommer att pågå i hela Sverige nästa år. Bakom kampanjen står flera tunga aktörer, bland andra Ekologiska Lantbrukarna, Krav och Svensk Dagligvaruhandel.Tydliga resultat av pilotkampanjen i Örebro:46 procent har handlat ekologisk mat varje gång de handlat. Före kampanjen 39 procent.41 procent har köpt ekologisk mjölk. Före kampanjen 30 procent.39 procent har köpt ekologiska ägg. Före kampanjen 27 procent.22 procent har köpt ekologiska bananer. Före kampanjen 14 procent.Under kampanjen har totalt 18 procent köpt någon ny ekologisk mat eller dryck som de tidigare inte köpt.52 procent säger efter kampanjen att lägre priser skulle få dem att börja köpa ekologiskt. Före kampanjen 70 procent. Motsvarande förändringar har inte skett i Sverige som helhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078