23948sdkhjf

Hallå…Anna Lekander på Swedish Match

Ni lanserar en ny barnsäker tändare med symbolen Solstickan på. Varför gör ni det?

– Bakgrunden är de nya EU-bestämmelserna som träder i kraft mars nästa år. Då krävs det att det ska finnas barnsäkra tändare. Det innebär i praktiken att det finns en liten knapp som spärr och den måste tryckas in när man tänder. För att en tändare ska räknas som barnsäker krävs det att färre än 10 av 100 barn mellan 3,5 och 4,5 år inte ska lyckas tända en låga. Vi har valt att göra våra tändare barnsäkra redan i dag.Solstickan är en gammal symbol kan den inte upplevas som uttjatad?– Nej, det kan jag inte alls hålla med om. För det är en väldigt omtyckt symbol och i alla undersökningar av konsultbolag, som rankar symboler, hamnar Solstickan alltid i topp. Redan 1936 startade stiftelsen Solstickan symbolen och man brukar säga att Solstickan är världens mest reproducerade konstverk. Det var ju Einar Nerman som ritade den under stor tidspress med sin son Tom som modell. Ett skäl till att den är så populär är att Var ska tändaren säljas?– Den ska säljas på alla ställen där vi säljer övriga produkter med Solstickan på. Vi kommer att göra en rikslansering i samtliga dagligvarukedjor.Hur påverkas koncernens resultat av den nya satsningen?– Jag kan inte gå in på någon exakt prognos nu men vi vet att Solstickan är stark. Övriga produkter som vi lanserat har tagits emot väldigt väl. En rolig sak är att vi kunnat bidra med 100 miljoner kronor till sjuka barn, sedan 1936 och det bidrar nog till att Solstickan är så populär.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064