23948sdkhjf

Christina Möller: En kokbok om dagen – till vilken nytta?

Det är dags att dela ut priser till årets bästa måltidslitteratur. Under det gångna året har det getts ut 350 böcker om mat och dryck. I genomsnitt en om dagen.

Christina Möller,fd provkökschefCoopEn enastående utgivning för ett så litet språkområde som det svenska. Man kan fråga sig vad det är som driver fram denna utgivning.Det är The gourmand world cookbook awards som årligen delar ut priser till världens bästa mat- och dryckeslitteratur uppdelad i 29 kategorier. En gigantisk marknad med 20 000 nya titlar varje år och en försäljning på 1,5 miljoner böcker per dag. I Sverige är det Måltidsakademien som svarar för uttagningen. Den största kategorin är Hälsa med 52 titlar. Sedan följer Vardagsmåltider med 38 titlar, Dryckeslitteratur med 35 titlar och Etniska kokböcker med 32 titlar. Den sistnämnda har haft en rekordartad ökning. Det är samma kategorier som ligger i topp varje år. I år är det emellertid byte på förstaplatsen, eftersom Hälsa har gått om Vardagsmaten. År 2002 gavs det bara ut två titlar i hälsokategorin! En häpnadsväckande utveckling. Utgivningens omfattning och innehåll speglar verkligen vår tid. Utöver böcker om dieter, kostråd, specialkoster och gi är ”mat för hjärnan” ett nytt tema för året. Fortfarande är det fler kvinnor än män som skriver – 141 kvinnor mot 94 män. Övriga böcker är skrivna av olika former av författarteam. Män skriver företrädesvis om drycker och hälsa. Kvinnor skriver också om hälsa samt vardagsmat, desserter, bakverk, etnisk mat och mat för barn.I en kategori saknas det helt litteratur i år – mat för storkök och offentlig sektor. Ingen har funnit det tillräckligt intressant att skriva för denna stora verksamhet som berör så många. Ett område där det verkligen skulle behövas litteratur.Så vad är det som driver utgivningen av måltidslitteratur? Självklart intäkterna för förlag och författare. Vissa böcker, inte minst om hälsa, säljer i stora upplagor. Men många författare skriver också av lust och vilja att profilera sig. Läsarnas behov driver också utgivningen. Ett grundkrav är att en kokbok ska vara praktiskt användbar. Den ska gå att laga mat efter. Men en trend är att måltidslitteraturen blir allt mer skönlitterär. Den berättar om maten, trakten och människorna. Som tv-programmet Solens mat i bokform. Mer inspiration och kunskap än direkt handledning i köket. Men om det inte finns intresserade författare, om det inte finns en tillräckligt stor kundkrets som söker kunskapen, om det inte finns en bransch som har en tradition att läsa och använda litteratur – ja, då ges det inte ut några böcker. Därför uppstår ingen måltidslitteratur för dem som lagar mat till många utanför krogen. Hur stort behovet än kan tyckas vara av kunskaper om mat och råvaror i storkök eller butiker. En fråga för Måltidsakademien är onekligen hur den prisbelönta måltidslitteraturen kan användas för att stimulera den utgivning av den matlitteratur som lätt kommer i skymundan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064