23948sdkhjf

Hälsa kan sälja varor bättre än miljö

Satsa på hälso- och kvalitetsargument istället för miljöhänsyn. Förvirra inte konsumenten med för många märkningar. Lite inte på alla kundundersökningar. Vad konsumenter säger att det gör är inte alltid vad de faktiskt gör.

De var några av de konkreta råd som Sven-Olof Daunfeldt, forskningschef på Handelns Utredningsinstitut, HUI, gav till åhörarna på det välbesökta frukostseminarium om miljömedvetenhet i dagligvaruhandeln som HUI och Nielsen anordnade i Stockholm på fredagsmorgonen.HUI har nyss startat ett stort forskningsprojekt för att utröna märkningens betydelse i handeln. Och en hel del av de fakta som redan är kända presenterades på genomgången.En intressant detalj är att svenskar anger miljön som främsta skäl till att man väljer ekologiska produkter, 50 procent av de tillfrågade svarar så. Men internationellt är denna faktor bara fyra efter hälsa, smak och produktkvalitet. Mycket talar för att den svenska utvecklingen kommer gå åt det hållet. Bo Ekström vd på Nielsen, pekade på att de många märkningarna: Krav Sigill, Fair trade, Rättvisemärkt, kommande klimatmärkningar med flera, kan förvirra konsumenten. Han menade att det går att ta marknad utan märken men med uppriktig information om att man gör så gott det går vad gäller etik och miljö. Som exempel tog han upp det engelska företaget Innocent Drinks som meddelar just detta på sin produkt.– På en etikett står att bara 50 procent av en förpackning går att återanvända men att företaget jobbar hårt på att nå 100 procent. Och uppenbarligen gillar konsumenterna det.De ekologiska varorna ökar i Sverige både vad gäller sortiment och volym. Ökningstalen är imponerande, flera av de bolag som omnämndes ligger på 60 procent och mer det senaste året, bland annat Löfbergs Lila och Saltå Kvarn.– Men det rör sig fortfarande om mycket små nivåer. För Löfbergs handlar det ekologiska kaffet fortfarande om under tio procent av försäljningen och Saltå Kvarn har en minimal marknadsandel jämfört med jättarna på området.Även om fler märkningar kan förvirra konsumenten tror Bo Ekström att det kommer nya.– Runt om i de här kvarteren finns gott om reklambyråer och jag är övertygad om att många av dem nu sitter och filar på nya miljömärken.Prisundersökningar visar att en stor del av konsumenterna är beredda att betala relativt mycket mer för ekologiska produkter. Hälften säger sig vara villiga att betala upp till 30 procent mer.Men det gäller att ta de uppgifterna med en nypa salt, menade Sven-Olof Daunfeldt. För tester som gjorts av ekonomer visar på stora skillnader mellan vad folk säger och vad de gör.– För de svarar på vad de kan tänkas att göra i en framtida köpsituation. Vad de faktiskt gör i butiken samma dag är en annan sak.Lars Thulin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079