23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Idermark: Återbäring och öppna böcker

Det handlade mycket om lönsamhet när KF:s vd Lars Idermark inledde Dagligvarudagens block om konsumentkooperationen. Han berättade också att han gärna vill få tillbaka återbäringen till medlemmarna, men att det inte var alla i KF:s ledning som var med honom i den frågan.

Och han ville ”öppna



upp böckerna” för att få samma tryck i organisationen som i ett börsnoterat



bolag.


Den svenska konsumentkooperationen drog ned i resultatet i



det nordiska samarbete inom det Coop Norden som nu håller på att avslutas. Men



Idermark vill inte lägga alltför mycket vikt vid detta. I en ekonomisk



verksamhet med 110 år på nacken blir det naturligt upp- och nedgångar, menade



han.


Kooperationen i Sverige har tre viktiga uppgifter den närmaste framtiden:


Förbättra lönsamhetenGöra butikernas profil mer tydiga ” det ska kännas att det



är en kooperativ butik”Och driva på miljöfrågorna så att kunderna kan göra medvetna



val för en hållbar utveckling.


När det gällde lönsamheten sade Idermark att det varit för



lite fokus på den, det kanske helt enkelt inte ”varit fint” att tala om det.


Men det ska bli ändring på det nu. För att få upp



medvetenheten vill han göra verksamhet mer transparent så att siffrorna blir



synliga, precis som i publika bolag.


Lars Idermark har erfarenhet från sådana bolag och han



menade att för en ekonomisk verksamhet som kooperationen är det ännu viktigare



med lönsamhet eftersom man inte kan gå ut till markanden och be om pengar i



form av nya aktier.


När det gäller upplösningen av samarbetet inom Coop Norden,



vilket innebär att de enskilda länderna i fortsättningen ska driva sin egen



detaljhandel visade KF-chefen en del nyheter.


Det nordiska samarbetet släpps inte helt. Ett bolag i Danmark,



Coop Trading, ska stå för en del gemensamma inköp då det gäller EMV och en del



nonfood-varor. Övriga inköp görs lokalt.


- - Arbetet med uppdelningen går bra, sade Lars Idermark.



Vi hoppas att snart vara klara.


När denna operation är klar är den finska



konsumentkooperation på väg in i det nya nordiska samarbetet.


Lars Idermark betonade att man ändå lärt sig mycket på åren



i Coop Norden.


- - Danskarna är mycket duktiga affärsmän och bra på



butiksdrift, norrmännen bra på den regionala förankringen.


Och svenskarna då, frågade moderatorn Ulf Wickbom?


-Vi är nog bra på förändring och anpassning. Det är



nödvändigt eftersom vår ekonomi är den mest öppna.



Lars Thulin



















BREAKING
{{ article.headline }}
0.078