23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lindeskog: - Nytta för miljö och medlemmar

Konsumentkooperation ska ge ekonomisk nytta för medlemmarna. Och bidra till en ekonomiskt hållbar utveckling i samhället. Det är en ekvation som kanske inte alltid är så lätt att få ihop.

- Det är en utmaning, sade Pia



Lindeskog, chef för KF Konsument i sitt anförande om medlemmarna och



inflytandet.


Tillsammans med Jan Johnsson, vd för Konsum Väst ,visade hon



på en rad metoder som den moderna kooperationen kan använda för att möta sina



medlemmar. För de traditionella stämmorna samlar bara 60 000 personer per år.



Det är inte mycket jämfört med hela medlemskåren på tre miljoner.


Internet är en stor möjlighet i dag, speciellt då det handlar



om att nå unga och hushåll med ont om tid.


Men de båda tryckte också mycket på mötet i butiken där olika



former nu prövas, både referensgrupper utsedda i förväg och mer öppna



tillställningar där alla kan komma med synpunkter.


- Mötena i butik ger nästan alltid konkreta resultat,



sade Jan Johnsson. Även om grupperna förstås inte har någon beslutanderätt över



driften.


Referensgrupperna har en annan viktig funktion, nämligen att



butikschefen kan testa idéer.


De kundundersökningar som gjorts via näten visar framförallt



att konsumenterna vill ha hjälp som underlättar för dem i vardagen och de vill



ha en tydlighet. Det gäller både pris och märkningen på varorna.Men det största irritationsmomentet bland medlemmarna är utan någon som helst tvekan kampanjvaror som tagit slut.Lars Thulin









BREAKING
{{ article.headline }}
0.094