23948sdkhjf

Längtade hem till dagligvaror

Efter fem år i tidningsvärlden längtade Anders Donlau, vd i Stjärnägg, hem till dagligvarorna. – Det var i dagligvarubranschen jag fick den erfarenhet som gjorde mig till den  yrkesmänniska jag är. Det är här jag känner mig hemma.

Stjärnägg är en sammanslutning av lokala och regionala packerier från Skåne till Västerbotten. Tio packerier, tio entreprenörer, tio ägare. I sin nuvarande form har företaget funnits i tre år. Den lokala förankringen och den svenska produkten i kombination med det rikstäckande konceptet, ger en unik position på marknaden, förklarar Anders Donlau. Inom dagligvaror är Stjärnägg marknadsledare och har sina starkaste fästen hos Ica och Axfood. Enormt driv– Eftersom företaget består av starka entreprenörer finns en rörelse och ett enormt driv i gruppen, men vi går åt ett och samma håll. Ägargruppen och jag har en tät dialog och mitt uppdrag nu är att ta tillvara kraften hos ägarföretagen.Vad skulle du säga karakteriserar äggbranschen?– Jag var ju inte med på 90–talet, som var en turbulent tid när burarna skulle tas bort, men de äggproducenter och äggpackerier som finns i dag är oerhört kunniga, kompetenta och pålästa. Det känns som om det var de moderna som blev kvar och drev branschen vidare. Jag är imponerad av styrkan i branschen.Vilka blir dina första uppgifter som vd för Stjärnägg?– Jag ska bygga upp Stjärnäggs organisation. Vi kommer att vara sex, sju personer när vi är klara, kanske några deltider kommer att finnas kvar utlagda på ägarföretagen. Du var fem år i tidningsbranschen, som marknadschef och ansvarig för distributionen hos Östgötacorrespondenten. Vad skiljer den branschen från dagligvaror?– Dagligvarubranschen är snabbare än tidningar. Media styrs av det redaktionella innehållet vilket begränsade min rörlighet. Marknadsavdelningen varken kan eller ska påverka produkten för att trovärdigheten ska bibehållas, men jag kunde uppleva det lite bakbundet ibland även om det var oerhört lärorikt.Du har varit borta från dagligvarubranschen i fem år, hur har den förändrats på de åren?– Det är mer centralstyrt i dag. Säljkårerna har blivit mindre. Men även om det blivit så finns stora möjligheter att klara vår målsättning, att lyssna på marknaden och ge våra kunder vad de vill ha.Kajsa SöderbergMÖTETAnders DonlauAktuell: vd för Stjärnägg sedan den 1 septemberFödd: 1958Bor: LinköpingFamilj: fru och tre barn, 13, 21 och 25 årBakgrund: ekonom, bankman, Axfood, Ica Special, säljare på Colgate-Palmolive, marknadschef och vd för distributionen i CorrenkoncernenHobby: motorseglaren som helst förs fram i St Annas och Gryts skärgårdFavoritmat: egengjord omelett med lök, ost, skinka och tomat, samt mammas kåldolmarSkulle helst vilja äta middag med: Mr Bean

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079