23948sdkhjf

Hallå… Karin Stegs, på Hälsinge Lantkök

Efterfrågan tycks stiga på premiumprodukter och konsumenterna vill ha kvalitetsskinka i år. Varför tror du att det är så?

– Jag tror att det är för att skinkan är en så viktig del på julbordet och då vill folk lägga pengar på det. Man satsar nog mer på det än på exempelvis prinskorv. Konsumenterna blir aktivare när de handlar och de har lärt sig att kvalitet är det viktiga.Tidigare i år hade ni det tufft när det gällde kvalitetskött, hur ser det ut nu?– Tillgången på kvalitetskött är inte obegränsad men vi ser inte att det blir några problem i år. Hur mycket ökar ni på skinka?– Det är svårt att säga i nuläget men jag tippar en ökning på 20 procent. Hur ser skinktrenden ut i år?– Folk gör sin egen skinka och vill ha en rimmad skinka som de griljerar hemma själva. Förra året köpte konsumenterna gärna en färdigkokt skinka som de griljerade själva men nu har man lärt sig att laga mer mat hemma.Beskriv en riktigt god skinka?– Den ska vara ordentligt rimmad och ha en två centimeter tjock fettkant för då blir det fin smak på köttet. Köttet ska vara saftigt och ej för torrt och inte för svampigt det ska vara en fin balans. Jag tycker också att det är viktigt att den är svensk. Vi försöker sortera ut skinkor som är runda i formen och vi vill inte ha de avlånga limporna som man kan se ibland.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.516