23948sdkhjf

Hallå…Hans Holmstedt, ansvarig för Frukt och Grönt hos Axfood

Den norska kedjan Kiwi har sänkt priserna med 14 procent, vilket motsvarar storleken på den norska momsen. Efter det har försäljningen av frukt och grönt ökat med 23 procent, vad tror du om ett sådant grepp i Sverige?

– Ja, det var kul att du frågade för innan jag började här på Axfood så var jag inköpschef på Saba Frukt och Grönt och hade liknande tankar. Jag hade då diskussioner med svenska politiker om varför vi har så hög moms i Sverige samtidigt som politikerna tycker att vi äter för lite frukt och grönt. Då sade jag sänk momsen. Men det är ute på kedjorna som prissättningen sker och jag vet inte riktigt hur exempelvis Hemköp ser på saken. De satsar stort på hälsa redan nu och det finns ju flera vägar att gå. Det talas så mycket om allt negativt med frukt och grönt, bekämpningsmedel och sådant men det finns ju så mycket positivt att lyfta fram istället.Vad tror du att effekten skulle bli hos en svensk kedja?– Jag tror att det med största sannolikhet skulle ge utslag på volymen men vi har ju något lägre moms i Sverige, den ligger ju på 12 procent så det skulle väl bli en något mindre effekt.Tycker du att det är rätt agerat av Kiwi?– Ja, det tycker jag väl men det är förstås svårt att uttala sig helt och hållet om det. Jag ser det som ett marknadsföringsgrepp från deras sida. Jag vet inte hur de har det med sin ekonomi och den här kampanjen kostar förstås en hel del och frågan är om de kan hämta hem det genom en ökad försäljning.Tycker du att momsen på frukt och grönt är för hög i Sverige?– Ja det hade förstås varit bra om vi hade sluppit den men samtidigt så förstår jag om statsmakterna behöver pengar. Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062