23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dafgård och Felix möter fuskdebatten

Dafgård och Felix har ändrat texten på sina förpackningar för att förhindra vilseledande marknadsföring. De anser att hela branschen kan bli bättre med en ökad tydlighet.

Företagen blev uppmärksamma på sina förpackningstexter efter att Mats Eric Nilsson i höstas kom med sin bok om matfusket. Ett exempel är texten på mormors kåldolmar som är tillagade enligt ett recept som är 80 år gammalt. Men då fanns inte emulgeringsmedlet E471 eller stabiliseringsmedlet E450.– Det som stod på förpackningen var klart vilseledande, även om vi ser

det på ett annat sätt. Vi tänker att konsumenten förstår att

tillagningen inte sker på exakt samma sätt som för 80 år sedan, men vi

har varit hemmablinda och måste lära oss att sätta oss in i

konsumenternas situation, säger Familjen Dafgårds marknadschef Michael

Kaufmann till E24.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|