23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Barnflingor beskylls för sexism

Quakers barnflingor Mini fras har anmälts till Näringslivets Etiska Råd för att man anser att reklamen på förpackningarna är sexistisk.

På paketen framställs flickor som söta och snygga medan pojkarna ska vara tuffa och aktiva. Nästa steg blir att Quaker ändrar förpackningarna.– En anmälan kom in under senhösten. Enligt den framställdes tjejen på

paketet som snygg, söt och irriterande klok medan pojkarna var aktiva

och tuffa. Anmälaren ansåg att det var en klar snedfördelning i synen

på könen, säger Jan Fager, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer och sekreterare på ERK till Resumé.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|