Hallå…Tobias Wåhlén, chef för extern information på Arla
– Ja då det kan vi och vi ser en väldigt stor ökning. Invägningen ökade förra året från 122 miljoner kilo till 128 miljoner kilo. Det är bara den svenska delen. I Danmark hade vi ytterligare 300 miljoner kilo. Danskarna är väldigt framåt när det gäller ekomjölk och jag ser det som ett föregångsland. Konsumenttrycket är också väldigt högt och signalerna är tydliga om att man vill ha ekomjölk.Hur blir det i framtiden, fortsätter ökningen?– Vi har ett väldigt ambitiöst mål när det gäller den svenska delen och vi har bestämt att vi ska öka med 20 procent varje år i fyra års tid, framöver. Det innebär att vi år 2011 har mer än fördubblat vår produktion och ligger på 266 miljoner kilo i Sverige. Det är väldigt högt men sedan är ju Arla världens största ekologiska mejeri också.När jag talade med er i höstas så var det svårt att få fram tillräckligt med mjölk för att möta efterfrågan. Är det fortfarande så?– Nej, nu har vi ingen bristsituation längre. Men under hösten så minskade invägningen samtidigt som efterfrågan ökade men nu har invägningen ökat igen så vi har balans. Då löste vi situationen genom att erbjuda storköken dansk mjölk för att kunna förse dagligvaruhandeln med den svenska. Men visst är det en utmaning att få fram mjölk och det gäller att få fler bönder att producera ekologiskt.Hur gör ni för att sporra bönderna till det?– Vi höjer priserna på ekologisk mjölk och det har vi gjort flera gånger. Vi ger dem också bra villkor under omläggningsperioden. Sist men inte minst vill vi visa dem på goda exempel och lyfter fram bönder som har lyckats bra. Det handlar om att våga ta det mentala klivet.Vilken produkt har ni störst efterfrågan på?– Det är den gröna ekologiska mjölken, den är absolut störst. I dag har vi 38 olika produkter i vårt sortiment och det finns ekologiska alternativ till alla produkter.Camilla Myrsten