23948sdkhjf

Dag Klackenberg: Blir mobilen framtidens plånbok?

Det är i dag vi som bestämmer hur framtidens betalsystem ska se ut. Handeln behöver ett system som är billigt, snabbt och säkert och det måste bankerna kunna leverera. Eller finns det kanske andra som kan leverera ett bättre system till ett lägre pris?

Dag Klackenberg, vd, Svensk HandelSmåköp i servicehandeln är ett exempel där bankerna inte har levererat en tillfredställande lösning. De fasta och rörliga bankkostnaderna äter upp de små marginaler som finns i ett köp under hundra kronor. Handlaren får i slutändan betala för att få sälja en tidning om den betalas med kort.Svensk Handel söker därför efter nya lösningar även utanför bankvärlden. Ett betalsystem bör – i likhet med andra framgångsrika snabbrörliga konsumtionsartiklar – ha ett lågt pris, en hög volym och finnas på rätt plats, det vill säga i servicehandeln.Tänk om en aktör från en helt annan bransch stiger in och sköter betalningar som en del av sitt utbud av olika tjänster. Telekombolag har exempelvis börjat intressera sig för betalningar, eftersom deras mobilnätverk kan fungera på samma sätt som det vanliga betalnätverket, som bankerna och butikerna i dag använder.Osaifu keitai – det vill säga mobil plånbok – heter det i Japan. Där är olika betalfunktioner samlade i mobiltelefonen. Tåg, tunnelbana, kuponger, debet- och kreditkort, du väljer det som passar dig. Detta är det mest avancerade och fungerande mobila betalsystemet i dag.Det bästa exemplet utanför Japan är ett system i Hongkong som har funnits sedan 1992 och som fungerar för hela Hongkongs kollektivtrafik och i alla servicebutiker runt stationerna där småköp är vanliga.I Kenya har Vodafone tillsammans med andra utvecklat ett system som ger möjlighet till överföringar och betalningar i ett land där mobiltelefonnätet är en av de få infrastrukturer som är helt utbyggda. Överföring från den som jobbar i staden till hemorten kan ske på några sekunder i stället för en farofylld resa med kontanter.Det här är några exempel på vad som kan göras om antingen bankerna, telekombolagen, eller någon annan, ser handelns och konsumenternas behov samtidigt. Bankerna kommer att behöva se till kundernas bästa. Handeln och konsumenterna är bankernas kunder. Konsumenterna brukar över tiden få sin vilja igenom. Se handelns behov och våga agera.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078