23948sdkhjf

Hallå...Christoffer Schreil...marknadschef på GB

På måndag kommer årets nya glassar ut i butikerna. Den här gången är det nio nyheter. Är det inte ovanligt många?

– Nej, det tycker jag inte. Vi brukar hålla den takten. Ambitionen är en levande glasskarta.Hur lång tid tar det från idé till färdig glass?– Oj, det varierar. Mellan åtta månader och och två år är normalt. Men vi funderar redan nu på glassar som kanske ska ut på marknaden 2012.Vad är det som tar så lång tid?– Att göra glassar är ganska komplicerat, det är mycket ingredienser och de ska klarar fryskedjor och vi måste ha maskiner som ska göra dem. Det är mycket som ska testats innan de kan börja köras ut till butikerna.Unilever, som äger GB, säljer glass i många länder. Är Sverige ett bra glassland?– Absolut. Vi äter 13 liter per person och år. I Europa är det bara Finland som konsumerar mer. Men i ett varmt land som Italien nöjer man sig med nio liter per år.Finns det typiskt svenska glassar?– Ja, Sverige har internationellt sett ett ovanligt stort lokalt sortiment: Top Hat, Nogger, Piggelin, 88:an är alla typiskt svenska glassar.I år är det nypremiär för en gammal klassiker Lakritspuck. Det verkar som många har längtat efter den.– Ja, den har en speciell historia. Den släpptes 1982 och succén blev så stor att fabriken i Flen inte hann med att producera i takt med efterfrågan. Vi fick ransonera Lakritspucken den sommaren! 1993 togs den bort och ersattes med andra varianter med lakrits. Men nu är den alltså tillbaka.Har du någon egen favorit bland årets nyheter?– Det är faktiskt Lakritspuck. Jag har många minnen förknippade med den.Lars Thulin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095