Hallå…Christoffer Schreil marknadschef på GB Glace
– Ja, det tror jag definitivt, vi har redan sett att den säljer bra. Den ligger i topp just nu, tillsammans med daimstrut och sandwich. Struten ligger nog något före men lakritspucken är definitivt en god kandidat till en förstaplacering.Varför nylanserar ni lakritspucken?– Våra kunder vill det, de ringer hit och säger att de vill ha tillbaks den glassen. Vi har 7-10 000 konsumenter som ringer oss varje år och många har sagt att de vill att vi ska börja med den glassen igen.Hur länge har den varit borta?Den lanserades första gången 1982 och lakritspucken vi säljer i dag är den samma som originalet. Vi hade en variant på 90-talet där man kunde äta upp pinnen men det kan man inte på den här.Glass och lakrits är en ovanlig kombination, varför vill folk ha det?– Den första lakritspinnen som kom 1982 sålde vi 25 miljoner glassar av och det är fortfarande stor efterfrågan på lakrits. Jag tror att det hänger ihop med att det finns ett stort lakritsintresse i Sverige. Den sista lakritsglassen försvann 1993 och nu vill konsumenterna ha den igen.Vilka glassar tror du mer på som storsäljare i år?– Jag tror på alla våra glassar men ananassplit är en annan nyintroduktion som jag tror på. Den har varit borta sen slutet på 70-talet. Men sedan tror jag också på de nya magnumvarianterna java och mayan mystica.Camilla Myrsten