– Var uthållig med uthålligheten
För att vara trovärdig när det gäller miljösatsningar måste man vara uthållig. Inte hoppa mellan frågor och inte dra igång något man inte är säker på att gå i land med. Skapa egna definitioner av nyckelfrågor. De konkreta råden gav Jean-Jaques Vandenheede, senior retail analyst på The Nielsen Company på seminariet Dagligvarutrender.
Hans föredrag var späckat med siffror från Nielsens många
splittrad. Orsaken till att kunden väljer miljöprodukter varierar mellan länder
– i Norden gör vi det av omsorg om miljön, i Östeuropa för att man tror att
produkterna är hälsosammare och smakar bättre.
Slående var att Danmark seglat upp som i särklass bäst i
kedja av miljöhänsyn – vårt södra grannland toppade listorna.
Men på ett område var kunderna ganska ense – få är beredda
att bara en fjärdedel av konsumenterna är villiga att göra den uppoffringen.
Vandenheedens slutsats var klar.
- Antingen har branschen valt fel prisstrategi eller
berättat om fördelarna med miljövaror och den ekologiska uthålligheten
Mycket handlar om trovärdigheten. Nielsens undersökningar
journalister. Men bara en procent på industrin. Där har branschen mycket att
göra, menade Jean-Jaques Vandenheede.
Men även experter har olika åsikter och förvirringen inför olika
hoppar på fel tåg och får sin satsning söndersmulad av nya rön.
Motmedlet är att ta initiativet, sade Jean-Jaques
mest miljömedvetna kunder. Waitrose har
på egen hand definierat närproducerat som sådant som framställts inom en
radie på fem mil från butiken. Det är en enkel definition som är lätt att kommunicera.
Lars Thulin