23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Klimatet viktigare än kött för unga

Enligt en ny undersökning från The Nielsen Company, anser cirka tio procent i åldrarna 15-65 år att minskad köttkonsumtion är viktigt för klimatet. I gruppen unga singelkvinnor har en av fem valt att äta mindre kött.

– Klimathotet hänger över världens befolkning. Så långt har



konsumentens val av mat inte varit i fokus trots att det vi äter



uppskattas till 20-30 procent av totala CO2 (eller CO2 liknande) utsläpp. Nu



ser vi ett trendbrott. Gruppen unga kvinnor i Stockholm börjar välja



bort köttet. Hela dagligvaruindustrin står inför en betydande utmaning



att vägleda konsumenten till livsmedel som inte belastar klimatet för



hårt, säger Bo Ekström, vd för The Nielsen Company i Sverige.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079