23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stärkt Sainsbury satsar på special

Sainsbury, tvåa på brittiska dagligvarumarknaden, rapporterar ökad försäljning och en förbättrad rörelsevinst för bokslutsåret som avslutades den 22:a mars. Och innevarande år satsar kedjan rejält på specialvaror.

Omsättningen steg med 5,8 procent till 19,3 miljarder pund. Rörelsevinsten steg med 28 procent till 488 miljoner pund. Det ger en marginal på cirka 2,5 procent.Enligt Financial Times var det en uppenbart stolt vd Justin King som nyligen presenterade resultatet och den nya planen för fortsatt tillväxt. För tre år sedan sjösatte han planen ”making Sainsbury great again” och företaget har klarat målen.Detta har inte passerat hans plånbok obemärkt – 3,5 miljoner pund i bonus i år lär följas av samma summa nästa.Men trots framgången anser han att det finns mer att göra. Han menade att begreppet great inte var ett mål utan en resa. Och nu tar han sikte på specialvarorna som i dag bara står för tio procent av Sainsburys omsättning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093