Hallå…Sonja Dahlgren, på Ridderheims marknadsavdelning
– Ja, jag tycker att det är särskilt roligt att se vad som händer med shoppingen i andra länder och sedan är det intressant att se hur man äter. I rapporten kan man verkligen se vad som är framtiden. Om man exempelvis tittar på Storbritannien så kan man se att kvartersbutikerna är på väg tillbaka och om man tittar på Japan så är det hälsosam mat som är det nya. Eko-mat växer i storstäderna och det är ju också väldigt intressant.Ska ni på Ridderheims ta fasta på någon särskild trend som finns beskriven i boken?– Vi har redan gjort det . Förra undersökningen vi gjorde visade att konsumenterna vill ha mer närproducerat och så vill de veta varifrån maten kommer. Nu har vi lanserat sortimentet Lilla Saluhallen där vi använder lokala produkter och anger varifrån de kommer. Vi har åkt från Skåne i söder till Norrland för att hitta rätt råvaror. Nu märker vi att vi har satsat rätt och att det är just det folk vill ha.Camilla Myrsten