– Fler borde våga sticka ut
När det gäller synen på handeln i dag är åsikterna väl avvägda mellan vänligt diplomatiska och lagom otåliga för att peka på en väg framåt.Men frågan ”Lekte du mycket affär när du var barn?” får henne att bli tyst ett tag innan det tindrar till i ögonen– Men självklart, hela tiden. Oj, nu åkte jag tillbaka till min barndoms gård.Varför tror du att barn gillar att leka affär?– Jag tror det handlar om att öva sig på möten. Handel är en ju social företeelse.Som marknadschef på HL Display har Lena Larsson jobbat nära handeln, bland annat har hon tagit fram det system med roller-tracs som gör att mejeridiskarna frontas automatiskt, produkterna rullar framåt av sig själva.– Det finns en bredd och en föränderlighet i handeln som lockar mig. Den svenska detaljhandeln utvecklas hela tiden. Men tycker du att det går tillräckligt fort och åt rätt håll? Hur står sig svensk handel mot övrig europeisk?– Vi är mycket bra när det gäller ordning och reda. Men det kan bli lite väl kliniskt, och alla springer åt samma håll, få vågar särskilja sig. Det har vi mer av utomlands, inte minst i Baltikum där jag sett mycket handel.KundögonHon hoppas att HUI under hennes ledning ska ta helhetsgrepp och kan hjälpa handeln att se sin verksamhet mer med kundögon. Själv tycker hon att det viktigaste i en butik är att kunder har lätt att hitta, blir inspirerade och att där finns personal.Hur är då du som chef?– Jag är öppen och ärlig och har lätt att delegera. Men jag kan nog bli bättre på att ge beröm, säger Lena Larsson.Lars ThulinMÖTET Lena LarssonAktuell: ny vd för Handelns utredningsinstitut från i höstÅlder: 41Karriär i urval: ekonomie magister, Arvid Nordquists vinavdelning, marknadschef på HL DisplayBor: bostadsrätt i StockholmFamilj: samboFritid: min familj, vi är fem syskon, träning, mat och dryckFavoritmat: uppgraderad svensk husmanskostVill äta middag med: min farmor som dog för 15 år sedan, ”vi hade en så bra relation och hon gick bort alldeles för snabbt”