23948sdkhjf

Gevalia effektivast

Kaffetillverkaren Gevalia hade förra årets mest effektiva reklam.  Det visar en sammanställning som nyhetsbrevet Indikat gjort och som citeras av Dagens Industri.

Mätningen bygger på sambandet mellan reklaminvestering och uppmätt erinran, alltså i vilken utsträckning som allmänheten säger att de minns en reklam. Exemplet med Gevalia är inte kul läsning för reklambyråer. Gevalia sänkte nämligen sina investeringar från 43 till 26 miljoner kronor under året. Ändå var erinran i princip densamma.Hälften av svenskarna i åldern 15–73 år sade att de lagt märke till företagets reklam.Å andra sidan ska kanske Gevalias reklammakare ändå sträcka på sig. För det kan ju vara så att deras tidigare kampanjer varit så starka att de lever kvar i minnet, tros att de syns mindre ofta.Erinran är dock inte samma sak som ett köpbeslut. Men att undersöka den kopplingen är betydligt svårare, menar experter som Dagens Industri talat med.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141