Svagt på hemmaplan för Tesco
I Storbritannien ökade försäljning jämförbara enheter och med bensinförsäljning exkluderad, med endast 3,5 procent. Finansdirektören Andrew Higginson säger att tillväxten ligger inom ramarna för de uppsatta målet. Och eftersom inflationen är hög innebär omsättningssiffrorna minskade marknadsandelar på hemmaplan.Higginson säger till Financial Times att han inte tror att tappet i andelar blir långvarigt.– Asda och andra lågpriskedjor hamnar nu i guldsits eftersom konsumenterna för tillfället fokuserar på priser.På specialvarusidan fortsätter Tesco att öka men för första gången på länge är tillväxten lägre där än den är för livsmedel.Men hela speciialvarumarknaden tappar fart och enligt Tescos talesmän har kedjan klarat sig bättre än sina medtävlare.Etableringarna utomlands fortsätter att leverera tillväxt, upp 26,6 procent. Omräknat i konstanta växelkurser stannar dock ökningen vid 13,9 procent.