23948sdkhjf

Svagt på hemmaplan för Tesco

Brittiska dagligvarukedjan Tesco rapporterar en ökning i försäljning på 13,7 procent för den 13-veckorsperiod som avslutades 24:e maj. Men bakom de höga talen ligger en relativt svag utveckling på hemmamarknaden.

I Storbritannien ökade försäljning jämförbara enheter och med bensinförsäljning exkluderad, med endast 3,5 procent. Finansdirektören Andrew Higginson säger att tillväxten ligger inom ramarna för de uppsatta målet. Och eftersom inflationen är hög innebär omsättningssiffrorna minskade marknadsandelar på hemmaplan.Higginson säger till Financial Times att han inte tror att tappet i andelar blir långvarigt.– Asda och andra lågpriskedjor hamnar nu i guldsits eftersom konsumenterna för tillfället fokuserar på priser.På specialvarusidan fortsätter Tesco att öka men för första gången på länge är tillväxten lägre där än den är för livsmedel.Men hela speciialvarumarknaden tappar fart och enligt Tescos talesmän har kedjan klarat sig bättre än sina medtävlare.Etableringarna utomlands fortsätter att leverera tillväxt, upp 26,6 procent. Omräknat i konstanta växelkurser stannar dock ökningen vid 13,9 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063