23948sdkhjf

Alpland toppar emv-liga

Schweiz har den högsta andelen emv i dagligvaruhandeln.  2007 var andelen räknat i volym  54 procent och i värde 47 . Sverige har en betydligt mindre andel, 27 procent i volym och 21 i värde.

Det framgår av den sammanställning som Nielsen gjort för emv-organisationen PLMA som samlar tillverkare av varor för handelns egna varumärkesserier.Lägst andel har Italien med en volym på 16 procent. Sverige har högst andel bland de nordiska länderna.Andel emv räknat i volym 2007Schweiz 54,0Storbritannien 43,1Belgien 41,9Tyskland 39,5Spanien 34,3Slovakien 33,0Frankrike 32,2Portugal 31,2Tjeckien 27,4Sverige 27,3Danmark 26,5Finland 25,4Ungern 25,2Holland 23,3Norge 22,1Österrike 21,7Polen 20,6Italien 16,4

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.137