23948sdkhjf

Hallå….Helena Markstedt, ny generalsekreterare för Rättvisemärkt

Det finns många märkningar på marknaden, hur ska du göra för att profilera Rättvisemärkt?

– Jag ska betona vad Rättvisemärkt står för och att vi har den enda

märkningen som jobbar med levnadsförhållanden för odlare och deras

anställda och det har jag märkt att många är intresserade av. Det är

också den enda märkningen som kräver ett minimipris och sedan ger vi

också en premie till producenten. Jag har bott i London nyligen och där

ser man att Rättvisemärkt växer. Alla caféer har både Rättvisemärkt

juice och kaffe. Det finns också kläder som bär märkningen.


Vad har du gjort tidigare?


– Jag har jobbat i Bryssel på en tankesmedja med internationella

ekonomiska frågor. Det har varit ett brett perspektiv. Nu får jag jobba

med Rättvisemärkt som jag ser som ett verktyg för konsumenten så det

blir ett annat perspektiv.

Du tillträder som generalsekreterare för Rättvisemärkt men det finns en vd också; hur fungerar era roller?– Katarina Rosenqvist är vd och hon ansvarar för bolaget Rättvisemärkt. Inom bolaget är uppgiften att se till att få in nya produkter och att märka produkter. Som generalsekreterare ansvarar jag för opinionsbildning och mitt främsta syfte är att öka medvetenheten när det gäller Rättvisemärkt. Men på det hela taget så jobbar vi tillsammans med att driva Rättvisemärkt framåt.Dina föregångare har suttit kort tid på posten, vet du varför?– Ja, det stämmer. Alice Bah Kuhnke som satt 2005-2006 efterträddes av Emma Enebog och sedan kom jag. Det är nog en post man sitter en kortare tid på för det är ett rätt intensivt arbete. Jag har inte tänkt på den frågan så mycket för jag försöker koncentrera mig på vad jag ska åstadkomma.Vad är ditt nästa mål?– Det är helt klart att öka antalet produkter och det bygger på att företag är intresserade av vår verksamhet. Konkret innebär det att jag vill se en fördubbling av antalet produkter det närmaste året och det tror jag att vi kan uppnå för vi ökade 165 procent förra året. Det är den största ökningen i världen men vi ligger ändå efter en del europeiska länder när det gäller produktutvecklingen. Det gör att vi har stora möjligheter att påverka företag som ännu inte börjat med märkningen.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.579