Bättre för Rieber
Försäljningen i perioden uppgick till 1 213 miljoner norska kronor. Av ökningen står den organiska tillväxten för 5,8 procent. Resten av uppgången tillskrivs valutaeffekter.Rörelseresultatet steg 75 procent till 61 miljoner kronor. Det visar att företaget kunnat ta ut de ökade råvarukostnaderna. Det var dessa som i viss mån överraskade Rieber & Søn för ett år sedan och ledde till en dåliga lönsamheten i andra kvartalet 2 077.Räknat på halvåret är dock lönsamheten något sämre än i fjol, 135 miljoner jämfört med 148.Den nye vd:n Partik Andersson, som närmast kommer från Wasabröd och Swedish Match, börjar sin tjänst i nästa vecka. Han efterträder tillförordnade vd Tor Lund som därmed går tillbaka till sin tjänst som finansdirektör.Några av Riebers mest kända varumärken i Sverige är: Denja, Frödinge , Kung Oskar, Mrs Cheng och Toro.