Avslaget för Inbev
Den totala volymen öl steg volymen steg marginellt och intäkterna var i princip oförändrad på 3,7 miljarder euro. Bryggeriet pekar dock på en organisk tillväxt på 4,5 procent.På de mogna marknaderna i Europa gick det dåligt. Västeuropa tappade 5,5 procent och östra 3,0.I en kommentar säger ledningen att man inte är nöjd med resultatet men att koncernen ändå lyckats bättre under andra kvartalet i år än under fdet örsta.Tillväxten skapades i Latinamerika med uppgång på 3,3 procent i norra delen av kontinenten och 13,2 i de södra regionerna. Av Inbevs omsättning kommer drygt 40 procent från Latinamerika.Rörelseresultatet för koncernen steg totalt med knappt fem procent upp till 1240 miljoner euro. I Västeuropa sjönk det dock med nio procent till 195 miljoner euro.Inbev köpte i somras amerikanska bryggeriet Anheuser-Busch för 52 miljarder dollar, över 300 miljarder kronor.Inbevs mest kända varumärken i Europa är Stella Artois och Beck´s.