Carlsberg trampar på ömma fotbollstår
UPPDATERAD VERSION Anledningen är inte att dessa supportrar skulle ogilla en gratis öl. Bakgrunden är mer komplicerad och känslomässigt laddad än så.Erbjudandet om en gratis öl går nämligen ut via kvällstidningen The Sun. I den finns en kupong som kan lösas in mot en Carlsberg fatöl på någon av sammanlagt 13 000 pubar.Men Liverpools fans hatar tidningen ända sedan katastrofen på Hillsborough-stadion 1989 då 96 Liverpool anhängare trampades ihjäl. Tidningen kom då med grova anklagelser mot supportrarnas beteenden då man hävdade att de stal från de döda, kissade på polisen och överföll en sjukvårdare i färd med att ge konstgjord andning.Tidningen bad i efterhand om ursäkt, men det hjälpte föga. The Sun är inte något man ska köpa om man håller på Liverpool FC.För Carlsberg är saken extra känslig eftersom bryggeriet i många år varit huvudsponsor åt klubben.– Att dricka en Carlsberg är en stor del av identiteten med att tillhör ”The Red” (smeknamnet på fotbollslaget.) Nu kommer folk att sluta med det, säger en supporter till tidningen The Publican.Carlsberg ber om ursäkt om någon har tagit illa vid sig av gratisölkampanjen och understryker att man är mycket stolt över att i 16 år samarbetat med fotbollsklubben, skriver Børsen.