23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Hallå…Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel

Handelsbarometern för augusti visar att framtidstron är låg bland handlarna i svensk detaljhandel generellt. Vad tror du om utvecklingen för svensk dagligvaruhandel?

– Vi redovisar inte siffror för alla olika branscher separat för underlaget är för litet. Men jag kan berätta att hälften av de som svarar är från dagligvaruhandeln. Det är svårt att dra några konkreta slutsatser men vad vi ser är att de branscher som är kapitaltunga har det tyngre än branscher som säljer billigare varor och dit hör dagligvarubranschen. Vi har precis bevittnat goda siffror för både H&M och Clas Ohlson och de säljer billigare varor. Det är värre för de som säljer varor där köpen är lånebaserade.Barometern visar också att handeln i stort har låg framtidstro men många handlare tror starkt på den egna butiken. Vad beror det på?– Man är så påverkad av hela debatten där det talas om kris och stagnation av konjunkturen. Handlare som helhet påverkas av debatten men sedan tittar man på den egna butiken och ser siffrorna och det är ju kalla fakta för den enskilde handlaren. Han tror alltså på sig själv men tror att det ska bli sämre för andra. Det är debatten som skapar denna märkliga tudelning i synsättet.Camilla Myrsten

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062