Hallå…René Jensen, ansvarig på Årstiderna
– Absolut, för vår del är det så att vi dubblar försäljningen varje år och just nu upplever vi verkligen ett jättestort intresse. Det som är kul är att våra kunder talar om att de fått tips om oss från kompisar så det sprids från mun till mun. – Det gäller inte bara att produkterna ska vara ekologiska utan det handlar också om att vi är ett lantbruksföretag som erbjuder mångfald. Om man tar exemplet med en morot så ska vi erbjuda den morot som smakar bäst. Att den är ekologisk är bara en självklar utgångspunkt. Vi märker av en klar trend när det gäller våra lådor och många vill hoppa på den i längden.Varför är folk så intresserade i dag?– Det finns två skäl. Det ena är att frågan sammanfaller med klimatdebatten. Jag har tagit del av minst två undersökningar som visar att det är bättre för klimatet med grönsaker som levereras till dörren jämfört med grönsaker som folk åker till butiken och handlar. Det andra är smakupplevelsen som är viktig. Marknaden är väldigt fragmentarisk i dag och samtidigt som vi ökar så ökar färdigmaten starkt.Ser du dagligvaruhandeln som en konkurrent?– Det är nog både och. De är gigantiska och vi är pyttesmå. Vi har märkt att kunderna vill ha ett helhetstänk och det har vi. Det är vi som har tagit det initiativet medan dagligvaruhandeln har fokuserat mest på priset och inte varit så intresserade av något annat. Medvetenheten hos dagens konsumenter tvingar dem att ha ett helhetstänk som de egentligen inte är så intresserade av innerst inne. Men jag vill betona att det bara handlar om en ytterst liten del av deras sortiment som kommer i fråga.Vad ökar mest?– Det är väldigt svårt att säga men vår mixlåda är den som säljer bäst. Fast vi märker att det är flera faktorer som påverkar ökningen. Inspiration är det stort sug efter. Andra viktiga faktorer är ekologi, smak, kvalitet och att vi har säsongsgrönsaker.Hur många lådor säljer ni per år?– I dag säljer vi 200 000 lådor och vi räknar med en bra tillväxt framöver.Camilla Myrsten