Ahold minskade vinsten
Aholds vd John Rishton säger i en kommentar att i Europa gjordes stora satsningar på aktiviteter och att de höjda livsmedelspriserna bara delvis kunde föras vidare till konsument. Det har medfört försäljningsökningar och fler kunder men det har, precis som beräknat, slagit mot marginalerna.För helåret räknar Ahold med att hitta en bra balans mellan volymökning och vinstmarginal och håller fast vid målet på en rörelsemarginal i den underliggande verksamheten i storleksordningen 4,8 - 5,3 procent.På hemmaplan i Holland ökade Albert Heijn sin försäljning med hela 14,2 procent, i jämförbara butiker var uppgången 11,8 procent. Total försäljning var 2,1 miljarder euro. Rörelseresultatet var 138 miljoner, en ökning med åtta miljoner men det beror till största delen på lägre pensionskostnader. Rörelsemarginalen blev 6,6 procent.I USA ökar kedjan Giant-Carlisle med en uppgång i omsättning på 11,5 procent. Rörelsevinsten sjönk dock med 10 miljoner dollar till 51. Marginalen var 4,6 procent. Rörelseresultatet sjönk med 36 miljoner dollar till 125 och marginalen blev 3,1 procent.Stop&Shop and Giant-Landover ökade sin försäljning med 1,7 procent.Verksamheten i Tjeckien och Slovakien fortsätter att växa starkt. Ökningen i andra kvartalet blev 2,2 procent upp till 411 miljoner euro. Räknat i konstanta växelkurser stannar dock ökningen på 4,6. Verksamheten fortsätter att visa röda siffror men förlusten minskade, från fem miljoner euro i fjol till fyra miljoner i år.Delägandet i andra företag gav en inkomst på 37 miljoner euro, en ökning med drygt 15 procent. Det är främst Icas resultat i Sverige och Baltikum som bidrar till detta.