Carlsberg sparkar ut Schweppes
Vilken det är dock inte klart i nuläget. Carlsberg skriver i ett pressmeddelande att detta kommer att meddelas längre fram.– Carlsberg Sverige vill skapa bra värde i dryckesmarknaden med god lönsamhet för oss, våra kunder och leverantörer. Vid omförhandlingen av samarbetsavtalet med Schweppes nådde vi inte en överenskommelse., säger Carlsbergs Sveriges vd Otto Drakenberg i ett pressmeddelande.Schweppes är ett mycket starkt varumärke när det gäller drinkmixer, typ tonic. Carlsbergs Sveriges informationsdirektör Ann-Louise Kämpe medger också för Fri Köpenskap att det var ett tufft beslut att ta.– Men vi fann att villkoren inte stämde med vårt strategi och då fanns det ingen annan väg att gå.Carlsberg har dock valt olika lösningar vid de omförhandlingar som gjorts för den nordiska marknaden. I Danmark och Finland fortsätter samarbetet med Schweppes men man bryter det i Norge och Sverige.Beror det på att finnar och danskar är bättre på att förhandla?– Nej, det handlar om olika positioner på marknaden och villkor. Vi fann helt enkelt att vi och våra kunder skulle tjäna för lite pengar på att fortsätta med Schweppes.Nu gäller det för Carlsberg att hitta en ersättning. Ann-Louise Kämpe betonar att man idag har alla dörrar öppna. Alternativet att ta fram ett märke själva finns, precis som möjligheten att hitta ny leverantör för att ta upp en ny licenstillverkning.Schweppes ingick tidigare i den brittiska konfektyrkoncernen Cadbury. I våras delades dock verksamheten och Schweppes fick nya ägare i form av ett investmentbolag.Carlsberg och dess företrädare i Sverige, Pripps, har samarbetat i mer än 30 år. Schweppes står idag för ett par procent av Carlsberg Sveriges totala omsättning på drygt 400 miljoner liter dryck per år.