23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nolltillväxt för dagligvaror

Volymen i dagligvaruhandeln blir oförändrad i år och ökar med 1,0 procent nästa år.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökar med 5,5 procent i år, spår Handelns Utredningsinstitut, HUI. Det innebär nolltillväxt i volym räknat.För 2009 räknar HUI med en ökad försäljning i dagligvaruhandeln med 3,0 procent. I volym räknat blir det en ökning med 1,0 procent. HUI har skrivit ned en tidigare prognos om detaljhandelns utveckling. Trots det räknar man med fortsatt god tillväxt för sällanköpshandeln. I år blir volymökningen 4,0 procent och nästa år 3,5 procent.HUI framhåller att prognosläget är osäkert just nu. Å ena sidan kan vi räkna med sänkt ränta inom några månader och nästa år väntar generösa skattesänkningar. Å andra sidan väntas arbetslösheten stiga och bostadspriserna sjunka, vilket får hushållen att bli mer försiktiga. I Sverige var det en ekonomisk kris i början av 90-talet som ledde till att omsättningen i detaljhandeln sjönk två år i rad. Jonas Arnberg på HUI tror dock inte att vi får uppleva något liknande denna gång.Men det finansiella läget i världen är osäkert, och situationen kan snabbt förändras. I mitten av november presenterar HUI en prognos för årets julhandel, där får vi en ny indikation på detaljhandelns utveckling framöver.Åke Rosengren

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04