23948sdkhjf

Hallå…Rebecka Jonsson, produktchef på Liljeholmen

Ni satsar på ny design, varför det?

– Det är för att vi känner att vi vill modernisera förpackningarna och det påverkar ju hela företagets image. Förpackningarna är fortfarande blå, men själva ljusen är de samma.Hur går det med julförsäljningen?– Det går bra, vi säljer 70-80 procent av vår totala försäljning från oktober till december.Har ni märkt av finanskrisens effekter?– Nej, folk vill ha julstämning hemma och det får de med äkta stearinljus. Vi har inte märkt av någon nedgång.Vad är ett äkta stearinljus?– Det är en råvarufråga och det innebär att det är gjort av stearin. Det finns paraffin också men då blir lågan så liten även om brinntiden kan bli längre. Men här vill vi göra ljus som brinner med en stor och klar låga. Stearin är bra för det är skonsamt för miljön också. Var säljs Liljeholmens ljus?– Ja, det är främst i dagligvaruhandeln och det är ganska jämnt fördelat över kedjorna och går i linje med hur mycket de säljer för övrigt.Hur mycket säljer ni per år?– Jag har ingen exakt siffra på exakt hur många ljus men under 2007 tillverkade vi 8 000 ton. Inför 2009 räknar vi med en ökning och siktar på 10 000 ton.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062