23948sdkhjf

Hallå där... Mats Liedholm, marknadsdirektör på Spendrups

Förväntar ni er ökad försäljning 2009?

– Vi tror på en fortsatt positiv andelsutveckling i våra prioriterade kategorier - vatten, öl och läsk. Spendrups har en försiktigt optimistisk syn på marknadsutvecklingen det kommande året.Vilka produkter/produktgrupper tror ni folk köper mer av 2009?– Vi tror på en fortsatt positiv utveckling främst för starköl och läsk. Starköl har vuxit de senaste åren samtidigt som lägre alkoholhalter backar. Vår bedömning är att ett ökat intresse för öl driver på denna utveckling. Våra ölkonsumenter vill dricka riktigt god öl och detta kommer fortsätta driva på utvecklingen av starköl. Trots en rådande hälsotrend ser vi inom läsk en stark framväxt för nya produkter, ökning av läsk som kombinerar smak med funktionella egenskaper och en återgång till produkter med naturliga ingredienser. Vilket kan förvåna något då hälsotrenden fortfarande råder och där vattenmarknaden viker.Vilka produkter/produktgrupper tror ni folk köper mindre av 2009?– Vattenmarknaden kommer att fortsätta minska samt folk- och lättöl. Lightprodukter inom läsk kommer också att fortsätta att minska så länge detta produktsegment inte omformulerar sina ingredienser till mindre konstgjorda och färre e-nummer.Vilka starka trender eller omvärldsfaktorer tror ni kommer att få störst påverkan på 2009 års försäljning?– Försiktighet och återhållsamhet som en konsekvens av den vikande konjunkturen. Vi gör dock bedömningen att våra dryckeskategorier kommer påverkas mindre än många andra produktkategorier, till exempel kapitalintensiva områden. Man kanske inte köper en ny bil, men man unnar sig lite gott att dricka. Den rådande hälsotrenden fortsätter, vilket skapar en efterfrågan på naturliga produkter med äkta ingredienser.Janne Pettersson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063