23948sdkhjf

Dyr choklad tar stryk

| Av admin | Tipsa redaktionen

Choklad fungerar som tröst och därför minskar inte konsumtionen i svåra tider, snarare ökar den. Detta förhållande har länge betraktats som en sanning. Men inte ens den regeln verkar överleva den pågående finansiella krisen.

Världens tillverkare av exklusiv choklad ser nu en stagnerande eller till och med sjunkande marknad, rapporterar Financial Times.Ett exempel på det är att banken Credit Suisse nyligen nedgraderade kreditbetyget för Lindt & Sprüngli, tillverkare av fin choklad, på grund av farhågor om sänkt försäljning.Orsaken är är helt enkelt att konsumenterna på de mogna marknaderna i väst de senaste åren påtagligt utvecklat en smak för dyr choklad. Och den blir för dyr när kalkylerna för hushållsbudgeten får göras om.– I ett par år har chokladmarknaden vuxit i båda ändarna, säger Patrick de Maeseneire, vd Barry Callebaut, världens största tillverkare av chokladråvara, till tidningen. Vi har sett en tillväxt både för premiummärken och de billiga EMV-varianterna. De senaste månaderna har EMV ökat sin försäljning och de dyra märkena har tappat.Han menar att en del av nedgången i försäljning beror på lagerförändringar snarare än faktiska förändringar av konsumtionen. I takt med att butikerna försöker rädda sina resultat minskas lagren och det gäller även grossistledet.Barry Callebaut kanske inte är ett så känt namn i livsmedelsbranschen men faktum är att företaget är stor leverantör till bland annat Nestlé, Cadburys och Hershey, världens absoluta konfektyrgiganter.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Duni vinner på prishöjningar

Arkiv

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

Convenience fortsätter växa

GDL vann Bergendahls upphandling

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ica-butik har brunnit ned

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Slakteri skållade levande kycklingar

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155