Jämförelsen kan dock inte göras rakt av. Tesco rapporterar för n sju veckorsperiod, avslutad med 10 januari. Sainsbury redovisar en period på 13 veckor.Om hänsyn tas till den sänkta omsättningsskatten i Storbritannien, blir Tescos ökning på hemmaplan 3,5 procent.Koncernens glädjeämnen är dock utvecklingen utomlands. Totat ökade försäljningen med 11,6 procent under perioden med speciellt stark utveckling i Asien med en ökning på över 40 procent.För Fresh&Easy-kedjan i USA redovisas inga siffror men uppgiften om att tillväxten ligger på tvåsiffriga procenttal i de 20 butiker som varit öppna i mer än ett år.Lågpris går bra i Storbritanninen nu. Aldi redovisar en ökning på 25 procent för förra året. Och analytikerna tror att Asda, den Wal-Mart-ägda kedjan i det brittiska kungariket, kommer att visa, relativt sett, starka siffror för sin julhandel.
Svag hemmaökning för Tesco
Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja, rapporterar en försäljningsökning på 2,5 procent under julhandeln. Det är i linje med förväntningarna och visar att Tesco nu tappar mark gentemot konkurrenter som Sainsbury som ökade 4,5 procent.