23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ingen vinst på semlan

Trots att konditori Vetekatten i Stockholm säljer 12 000 semlor i dag, fettisdag, tjänar man nästan ingenting.

Dyrare råvaror och hög arbetskostnad har sänkt marginalen på semlan till nära noll.– Kunderna är oerhört priskänsliga, säger Magdalena Brolin, vd i Vetekatten, till Dagens Industri.– Vi är inte i den här branschen för pengarna, tillägger hon.Vetekatten har på tre år ökat försäljningen på fettisdagen från 6 000 till 12 400 semlor. Bolaget omsatte 29 miljoner kronor i fjol och gick med cirka en halv miljon i vinst.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web04