23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Optimistisk början för detaljhandeln

Trots dystra tider valde svenskarna att spendera mer pengar i detaljhandeln under januari 2009 än i januari 2008.

Mest ökade dagligvaruhandelns omsättning - med 7,6 procent. Prisökningar på 4,5 procent hade stor del i detta. Volymtillväxten i dagligvaruhandeln var 2,6 procent under januari.Detaljhandelns försäljning ökade i januari med 2,2 procent, mätt i löpande priser, jämfört med samma månad förra året. Även mätt i volym uppmättes omsättningsökningen till 2,2 procent, enligt SCB.Lågkonjunkturen sätter tydliga spår i kapitaltunga branscher som möbler, elektronik och järn- och byggvaror. Sällanköpshandelns omsättning minskade med 2, 2 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126|