23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Marks&Spencer minskar EMV-andel

Brittiska varuhuskedjan Marks&Spencer som hittills hållit stenhårt på EMV-filosofin i sina livsmedelsavdelningar byter strategi. Nu släpps leverantörernas märkesvaror in i hyllorna.

I 85 år har kedjan enbart haft emv i sitt sortiment, märket S:t Michael, har blivit ett begrepp och ett varumärke i sig. Men inga sanningar varar för evigt. Förra året tog man på försök in 350 produkter med leverantörernas märken i ett avgränsat område med 19 varuhus, i norra England.Tydligen gav försöket mersmak, för i slutet av nästa månad ska samma sak göras i nordvästra London och i grevskapet Hertfordshire, skriver Financial Times.Marks&Spencers ledning bekräftar utökningen men vägrar att säga om nästa steg blir att öppna alla kedjans butiker för nymodigheten.Totalt sålde Marks&Spencers matavdelningar förra året för 3,9 miljarder pund, cirka 48 miljarder kronor.Förändringen kommer efter det att Marks&Spencers arbetande styrelseordförande Sir Stuart Rose i juli förra året sparkade chefen för koncernens livsmedelsdel. Hans efterträdare har sedan jobbat hårt med att sänka priser och göra avdelningarna mer attraktiva. Åtgärderna har haft framgång men också kostat i marknadsföringspengar och även frestat på relationerna med leverantörerna.Framgångarna till trots, under julhandeln tappade försäljningen 5,2 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.048|instance-web04