23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stark påskhandel förutspås

Påskhandeln kommer att öka med tre procent, jämfört med förra året, enligt påskprognosen från Handels Utredningsinstitut, HUI.

Ökningen innebär att dagligvaruhandeln därmed omsätter drygt sex miljarder kronor under påskveckan, trots

kristider.

– Skärtorsdagen är den dag under påskveckan då flest konsumenter

handlar inför den stundande helgen, 30 procent av påskveckans

omsättning äger rum under skärtorsdagen. Det gör den till en av

dagligvaruhandelns absolut viktigaste dagar under hela året, säger Lena Larsson, vd på Handelns Utredningsinstitut, HUI.

Redan veckan före påsk ökar försäljningen av dagligvaror med tre

procent, jämfört med snittveckans försäljning. Påskveckan bjuder på en

rejäl uppgång som är 20 procent högre än under en genomsnittsvecka.

”Veckan efter påsk minskar försäljningen rejält och ligger cirka fem

procent under försäljningen en snittvecka. Nedgången efter påsk är

betydligt mindre än försäljningsuppgången före, så påskhelgen är i sin

helhet en mycket viktig helg för dagligvaruhandeln”, skriver HUI.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web04