23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Påskmust tar starkare grepp

Traditioner är viktiga för svenska folket och påskmusten är inget undantag. Ska man tro denna drycks utveckling har det blivit allt viktigare att vårda sedvänjorna.

På fem år har försäljningen av påskmust ökat med 97 procent. Enligt Nielsen-siffror, som Carlsberg presenterar, var konsumtionen 2004 3,8 miljoner liter för att fem år senare nå över 7,5 miljoner liter. Carlsberg lämnar ingen prognos på årets försäljning, men inget tyder på en minskning.Av denna totalmarknad har Carlsberg cirka 57 procent.År 2007 gjorde bryggeriet en multipack med fyra PET-flaskor och den har på två år tagit 25 procent av försäljningen, samtidigt som andra förpackningsformer fortsatt att öka, eller stått stilla.Försäljningen av påsköl på Systembolaget stiger också. Där finns en prognos för innevarande år vilken pekar på en ökning på åtta procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web04