Den låga spenderade summan kan givetvis också tolkas som ett fortsatt stort utrymme för tillväxt. Sverige har i ett par år i rad varit det land där försäljningen av
rättvisemärkta produkter ökar allra mest, i fjol med hela 75 procent.Globalt väntas försäljningen av rättvisemärkta produkter öka med minst
10 procent, troligen 15 procent, under 2009. Detta trots
lågkonjunkturen. I Sverige väntas ökningen bli minst lika stor.Enligt en undersökning som Fairtrade Labeling Organization, FLO, beställt har Sverige en mycket låg andel konsumenter som är kritiska till rättvisemärkning, bara 4 procent, att jämföra med 11 procent internationellt.Läs mer om undersökningen i nästa veckas Fri Köpenskap
Rättvisemärkt läpparnas bekännelse
Svenskarna säger sig i en undersökning vilja ha rättvisemärkta varor, men pengarna läggs på annat håll. Vi betalar bara 75 kronor per person och år för rättvisemärkta varor.