23948sdkhjf

Nestlé tappar

Schweiziska livsmedelskoncernen Nestlé redovisar en något minskad försäljning för första kvartalet. Omsättningen uppgick till 25 174 miljoner schweizerfranc, en nedgång med två procent. Och vattnet fortsätter att minska.

Bakom minskningen ligger framförallt den starka schweiziska valutan och även försäljningar av verksamheter under perioden. Den organiska tillväxten blev därför + 3,8 procent.Den stora förloraren i Nestlés rapport för första kvartalet är vattendivisionen där nedgången, rensat för valutaeffekter, blev - 2,5 procent. Största minskningen har skett i västra Europa och i Nordamerika. Ända tog Nestlé andelar på den sistnämnda marknaden.När försäljningen delas upp på geografiska marknader utvecklas Europa sämst med en organisk tillväxt på 0,7 procent, de amerikanska kontinenterna ökade med 5,0 och i resten av världen, Asien, Afrika och Australien, steg försäljningen med 6,5 procent.Nestlés kanske mest kända produkt, Nescafé, ökade rejält tillsammans med andra produkter i samma kategori. Här var den organiska tillväxten hela 9,7 procent. Däremot tappar mjölk- och glassprodukterna försäljning.Största vinnaren under kvartalet var djurmaten med en ökning på 11,5 procent.Nestlé står fast vid sin prognos för helåret på en tillväxt på 5,0 procent.Koncernen lämnar inte vinstsiffror i sina kvartalsrapporter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063