23948sdkhjf

Svagt kvartal för Heineken

Holländska bryggerikoncernen Heineken ökade under första kvartalet sin försäljning med 24 procent, helt beroende på köpet av halva Scottish&Newcastle. När detta förvärv räknas bort sjönk försäljningen med en procent.

Total försäljning blev 3 046 miljoner euro, cirka 35 miljarder kronor. Heineken har lyckats öka sina priser under perioden men minskade volymer drar med till ett minus totalt.Störst var nedgången på de amerikanska kontinenterna med ett back på 16 procent i Central- och Östeuropa med ett tapp på 12 procent. Däremot steg försäljningen i Asien och Afrika.Koncernen lämnar ingen full kvartalsrapport utan bara en ”trading update”, alltså en försäljnngsrapport.Bryggeriet skriver ändå i rapporten att rörelsemarginalen har minskat under perioden. Dessutom har resultatet före skatt sjunkit till följd av högre finansiella kostnader, vilka följer av köpet av Scottish&Newcastle.Dessutom poängterar man att första kvartalet är av mindre betydelse för årsförsäljningen. Förra året stod den första fjärdedelen av året bara för 18 procent av den totala volymen. Perioden maj-augusti är den viktiga.Man pekar dock på att utvecklingen av den globala ekonomin är osäker. Därför koncentrerar sig koncernen på att effektivisera verksamheten, minska sina skulder och att kunna behålla prisnivån på varumärken i premiumsegmentet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078