23948sdkhjf

Snabbmat för miljarder

År 2008 omsatte den svenska snabbmatsbranschen 19,8 miljarder kronor. Det innebär en ökning på fyra procent jämfört med föregående år. Vinnarna på marknaden är hambugerkedjorna McDonalds och Max.

Det framgår av den årliga redovisning som Delfi Marknadspartner gör av utvecklingen inom snabbmatsbranschen. Den presenteras i publikationen Delfi Fastfoodguide 2009.De 40 största aktörerna beräknas stå för två tredjedelar av omsättningen och störst är McDonalds med 4,3 miljarder kronor, en uppgång med sex procent. Svenska Max är betydligt mindre, 1,05 miljarder i försäljning, men ökningen var hela 23 procent under fjolåret.Vid sidan av de stora hamburgerkedjor kommer kafékedjorna starkt. Espresso House hade en tillväxt på 30 procent och Waynes Coffee ökade med 25 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073