Dagligvaruhandeln ökade 1 procent
Priserna ökade enligt indexet med 3,9 procent och kalenderkorrigeringen påverkade resultatet positivt med 2,9 procent.Detta innebar att dagligvaruhandelns volymtillväxt skrivs till 0,2 procent under mars, korrigerat för kalendereffekter och jämfört med samma månad förra året.– Framtidsutsikterna är tudelade. Å ena sidan kan en ytterligareräntesänkning och svaga jämförelsetal under hösten lyfta försäljningen under andra halvåret. Å andra sidan stiger arbetslösheten vilket minskarkonsumtionsmöjligheten och ökar sparande och återhållsamhet, skriver HUI.Detaljhandelns totala försäljning ökade med 1,6 procent under mars månad jämfört med samma månad förra året, mätt i löpande priser. Mätt i volym och kalenderkorrigerat uppmättes försäljningen till en minskning om 1,7 procent. Det framgår av mars månads Detaljhandelsindex, DHI från Handels Utredningsinstitut – HUI och SCB.– Marsförsäljningen utvecklades svagt och bekräftar den nedgång som handeln befinner sig i. Tack vare att påsken inföll i mars förra året ser försäljningssiffrorna mätt i löpande priser relativt goda ut. Korrigerat för denna kalenderskillnad är utvecklingen emellertid negativ. Liksom tidigare spänner nedgången över de flesta branscherna, kapitalvaror såväl som konsumtionsvaror, skriver HUI i en kommentar till utfallet.