Rörelsemarginalen ökade med tre procentenheter. I det ligger bland annat lägre kostnader för aktiviteter. Däremot ökade marknadsföringen i media.Däremot sjönk nettoresultatet med fyra procent till 2,6 miljarder dollar. Trots detta ökar man utdelningen med tio procent till 0,44 dollar.Rakprodukterna (grooming) tappade hela 16 procent i försäljning, här påverkade valutan med 12 procentenheter. Faktisk volymminskning beror bland annat på lagerminskningar i försäljningsleden. Snacks och djurmat minskade med fyra procent, men faktisk tillväxt var två procent och det är främst djurmaten som går bra.Grovkem ökade sin organiska försäljning med tre procent under perioden. Här är det främst prisökningar som räddat intäkterna. Värt att notera är att batterier, Duracell ingår i Procter&Gamble minskade med ”höga ensiffriga procenttal”. Anledningen är lagerminskningar men också mindre efterfrågan.
Dyr dollar sänkte Procter
Amerikanska konsumentvarukoncernen Procter&Gamble redovisar en försäljningsminskning på åtta procent under första kvartalet. ned till 18,4 miljarder dollar. Omsättningen rensad från valutaeffekter och förvärv/försäljningar, innebar en ökning på en procent.