Pär Bygdeson: Med ansvar för tidningsreturer
Pär Bygdeson, vd, Livsmedelshandlare-förbundet, SSLF.Systemet baserar sig på historisk försäljning, antalet returer, butikens utrymme för tidningar, samt förlagens prognoser av hur bra ett nummer kommer att sälja. Systemet innehåller väldigt många parametrar, utom en som är väldigt viktig för den som driver och arbetar i butik, nämligen att många butiker upplever att de saknar möjlighet att själv ta sortimentsbeslut. De kan inte styra hur många exemplar av varje utgåva de ska få och de kan heller inte säga nej till en viss sorts tidningar på ett enkelt sätt. Det kan verka som ett problem av mindre art eftersom det rör sig om en typ av kommissionsförsäljning. I slutändan ska butiken enbart betala för de exemplar som blev sålda. Men det händer andra saker som gör att potentialen i tidningshyllan inte är fullt utnyttjad.Något händer med människor när de känner att de inte kan påverka saker och ting. Några få accepterar sakernas tillstånd och gör det bästa av situationen. Men många tycker om att ta beslut, många av dem som driver butik och som har ledande poster i butik, är av den sorten. De tycker om att ta beslut och de tycker om att vara med och påverka saker. När de inte kan vara det så väljer många att göra något annat av sin tid och sitt engagemang. En konsekvens av detta är att personal i butiken som arbetar med tidningar själva säger att de är ansvariga för tidningsreturerna och inte att de är ansvariga för tidningsförsäljningen. Går du över till frukt- och grönsaksavdelningen hittar du ingen som är ansvarig för grönsakskassationen och ansvarig för mejerireturerna finns det ingen. Mig veterligen. Dessa människor ansvarar för frukt- och grönsaksförsäljningen och för försäljningen av mejeriprodukter. Denna mentala inställning gör stor skillnad på hur man tar sig an en uppgift och med vilken kvalitet den blir gjord. Möjligheten att påverka och ta beslut föder delaktighet och engagemang, och i slutändan ger det ökad försäljning och ökad lönsamhet för alla parter.SSLF arbetar sedan några månader tillbaka med tidningsdistributörerna för att se över hur vi tillsammans kan ändra på förutsättningarna så att butikerna kan känna större delaktighet och få möjlighet att påverka sin tidningshylla. Målet är att öka lönsamheten och att den som arbetar med detta i butik, i alla butiker, ska känna att hon/han ansvarar för tidningsförsäljningen. Det är viktigt eftersom tidningar troligen är den mest lokala kategorin butiken har. Produkterna är visserligen nationella och i många fall globala, men marknaden är mycket lokal. De kunder som handlar i en butik kan ha helt olika önskemål gällande tidningar än de som handlar i en butik, tillhörande samma kedja, ett par kilometer bort. Det gör butikens medverkan extra viktig eftersom det är personalen som känner kunderna och vet vad de föredrar. En kombination av mental omställning i butik och ett system som ökar delaktigheten kommer att ge effekt på sista raden.Vi anser oss ha lyckats med det arbetet när den som står och arbetar med tidningarna i butiken svarar på frågan vad hon/han gör: ” Jag? Jag ansvarar för tidningsförsäljningen.”