Han hoppas sillen får fler säsonger
– Jag går in med 5 procent självförtroende och 95 procent ödmjukhet och kör Musse Pigg-strategin med stora öron och liten mun.Johan Sundelin vill vara med och bygga och skapa någonting. Det var drivkraften när han valde marknadsföring som inriktning under civilekonomstudierna i Umeå.– Jag sökte mig fram under studietiden och tyckte att marknadsföring av konsumentvaror verkade roligast.Av allt att döma hamnade Johan Sundelin helt rätt. Direkt efter studierna sökte han och antogs till en management trainee-tjänst på Unilever. Totalt blev det tretton år inom företaget, i Sverige, Norge och Frankrike. Han marknadsförde och sålde alltifrån drycker och matfett till kemtekniska produkter.– Unilever är såklart ett fantastiskt företag att jobba på, mycket professionellt och många medarbetare med hög kompetens.Johan Sundelins talanger framgick tydligt även för konkurrenterna. Norska Orkla värvade honom till tjänsten som försäljningsdirektör på Procordia, där han fick basa över en avdelning på 85 personer.Tänkte inte längeEfter bara två år som försäljningsdirektör, tar han nu steget till sitt första vd-jobb, inom Procordias systerföretag inom Orkla, Abba Seafood.– Det var en relativt snabb process. Det var inte mycket betänketid som behövdes.Vad är skillnaden mellan Unilever och Orkla?– Kulturellt är det mycket likheter, men Orkla har satsat mer på lokalt ansvarstagande, med snabbhet och närhet till den lokala marknaden. Inom Orkla har du hundra procent ansvar för den marknad där du jobbar.Som försäljningsdirektör på Procordia hade du mycket kontakt med dagligvarukedjorna. Vad är ditt intryck av dem?– De är professionella, ibland är de ganska tuffa, men jag förstår dem. Det skulle jag själv också vara i samma situation.Jag har fått intrycket av att Abba Seafood alltid brottas med problematiken att en stor del av sortimentet är säsongsbetonat?– En del av sortimentet är säsongsbetonat, det stämmer, men vi har också många produkter som säljs året runt, som kaviar, fiskbullar med mera. Men utmaningen är att få även de säsongsbetonade produkterna att få en jämnare försäljning över året.Janne PetterssonMÖTETJohan SundelinAktuell: ny vd för Abba Seafood från 5 majFödd: 1969 i LommaBakgrund: civilekonom, läste vid Umeå universitet, 13 år på olika tjänster inom marknadsföring och sälj inom Unilever, två år som försäljningsdirektör på ProcordiaBor: Laröd utanför HelsingborgFamilj: fru och två barnFritid: mycket sportintresserad – bland annat golf, skidåkning, löpning, dykningFavoritmat: asiatisktVill äta middag med: regissören och oceanografen Jacques Cousteau, ”jag har ett stort intresse för havet. Jag hade 13 akvarium i mitt pojkrum”